The Turbo is back The BMW M3 looks headed for some stiff in-house rivalry in the form of a secret twin-turbocharged 3.0-litre six-cylinder version of the 3-series that’s little more than a year away from introduction. The new car, depicted here in computer-generated images based on recent scoop photographs, will be badged 335i according to Autocar sources. The future 3-series range-topper will be ready for launch in left-hand-drive European markets by mid-2006, with right-hand-drive UK sales six months later. To be offered in coupé, saloon and estate guises, the 335i should bridge the gap that will be created in BMW’s range as the next M3 moves upmarket when it arrives in 2007 with 4.0-litre V8 power and a price to match. The 3.0-litre straight six (right) is said to produce around 330bhp – up 72bhp on the new 330i and just 13bhp shy of today’s 3.2-litre M3. The new powerplant takes a leaf out of BMW’s latest diesel engine development by employing two turbochargers – one operating at lower engine speeds to boost low-end torque with the other called upon to extend power at the top end. ‘It’s going to take turbocharging to a whole new level,’ said a supplier privy to the new engine’s performance claims. Nothing’s official, but a 0-60mph time of around 6.0sec appears to be on the cards with top speed limited to 155mph. By coupling turbocharging with Vanos variable valve timing and Valvetronic, the new engine is said to be very economical and Euro4 emission compatible. It’s possible that BMW is planning to provide the 335i with a new double-clutch gearbox similar to Volkswagen’s acclaimed DSG transmission. Tipped to replace the sequential manual unit used on the old 3-series, its development is cloaked in secrecy with a launch date still undetermined. The new BMW won’t be the only model to carry the 335 name. Also under development is a new 3-series model fitted with the same twin turbocharged 3.0-litre in-line six-cylinder diesel that’s used in the 535d. Fonte: AUTOCAR
Pare che sulla nuova E90 ci sarà effettivamente tra i motori: un 3,0l 6 cilindri biturbo benzina che podurrà all'incirca 330 cv e che potrà montare un cambio a doppia frizione (tipo il DSG VW) al posto del precedente SMG I!!
6 secondi per passare da 0 a 60 miglia (che non sono 62 ossia 100kmh )? con 330cv a benzina? è una performance del cavolo se viene confermata, manco montasse lo steptronic , altro che il cambio a doppia frizione tipo DSG. Siamo seri, con 2 turbine sequenziali ad abbattere il turbolag un 3 litri biturbo benzina da 330cv DEVE fare lo sparo 0/100 in non più di 5.5 secondi, altro che 6,2 . Se ce ne mette davvero 6 sarà di fatto una motorizzazione inutile visto che la 335d rischierà di "pettinarla" per bene
in effetti 6.2 non è sto gran record... anzi... spero siano dati non certi e che la realtà sia altra! altrimenti non posso che quotarti sul fatto che sarebbe una motorizzazione inutile. bah!
Credo che quei valori siano solo delle ipotesi e cmq l'importante è che la facciano davvero questa 335i!!!!
A me pare strano: bmw ultimamente aveva abolito il concetto di turbo benzina per concentrarsi sul diesel. Eppoi un 6 in linea dovrebbe poter montare solo una turbina! :question: Solitamente il bi.turbo non si adotta sui motori con due bancate a V?
anche il biturbodiesel (sequenziale) della 535d ha 6 cilindri in linea e 2 turbine che lavorano in serie, tu ti riferisci alle 2 turbine una per bancata di un motore a "V" che lavorano in "parallelo" :wink:
Il doppio turbocompressore si adotta anche sui 6 cilindri in linea (vedi Supra) dove ogni turbina alimenta tre cilindri.